söndag 17 oktober 2010

Felbeskrivning

Hej! Jag har ett hus i Lund, och en Nibe Figther 2010 och Värmepump VVM 240.

Vi har väldigt kallt i huset. Jag har pumpen inställd på höst/vår. Då ska endast värmeväxlaren användas, och ingen extra elpartron.

Värmen går upp och ner i elementen, men det blir aldrig riktigt varmt i huset.

Bör-värdet för framvattentemperatur ligger kring 40 grader, och är-värdet växlar mellan 20 grader och drygt 40 grader. Det går upp och ner över dygnet.

Gradminuterna står för det mesta på minus 400 grader, men ibland har jag läst av det som lite högre.

B-steget har gått in 24 gånger sista dygnet.

Trots att gradminuterna varit -400 grader, så har värmeväxlaren (B-steget) stängt av.

Vad är det som är fel. Så här tänker jag:

Temperaturen i framvattnet borde svänga runt bör värdet, ibland högre ibland lägre.

B-steget (eller A, men nu är det så kallt så det blir B) borde slå till vid minus 60 gradminuter. Jag vet inte när det ska slå ifrån, men det kanske är vid noll?

Om inte pumpen är tillräckligt dimensionerad för mitt hus (huset är stort) så borde värmeväxlaren gå konstant dygnet runt och aldrig stänga av.

Det verkar fel att B-steget stänger av trots att gradminuterna är på -400 (jag har observerat, se film, att detta sker). Och det verkar fel att B-steget stängt av och slagit på 24 gånger sista dygnet.

Jag bifogar filmer som visar vad som händer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar